Stjernebrød med persillepesto

pestobrød

Jeg har længe kigget på nutellabrød på Instagram og haft lyst til at prøve kræfter med det flettede brød, så nu skulle det endelig være. Jeg havde dog ikke særlig meget lyst til sødt brød, så jeg besluttede mig for at lave et madbrød med en persillepesto i stedet for nutellafyldet. Jeg har brugt min mors opskrift på grovpizzadej. Den virkede rigtig godt, men den er nok bedst samme dag som den bliver bagt. Så værsgo EAT MY HEART OUT.

Stjernebrød med persillepesto

Dej

25g gær

2,5 dl lunkent vand

1/2 tsk groft salt

2 spsk olivenolie

2 dl fuldkornsmel/grahamsmel

Hvedemel til dejen er blød og slipper kanten på skålen

Rør gæren ud i vandet og tilsæt de øvrige ingredienser. Kom til sidst hvedemel i lidt af gangen indtil dejen er blød og slipper kanten. Stil til hævning i 30 min. Rul dejen ud og læg en stor spisetallerken på dejen og skær 4 runde former ud. Læg første lag på bagepapir og smør et lag persillepesto på det første lag og forsæt processen med de næste tre lag. Placer et drikkeglas på midten og skær 16 lige store snit ud fra glasset. Jeg har desværre ikke taget billeder af processen denne gang, men prøv at søg på nutella starbread på youtube, så får du masser af how to videoer af hvordan stjernebrødet skal skæres og twistes. Pensel brødet med æg før du stiller det i ovnen i 25-30 min ved 200 grader.

Persillepesto

Et bundt bredbladet persille

2 fed hvidløg

1 dl ristede solsikkekerner

Parmesanost

Olivenolie

Lidt citronsaft og skal

Salt/peber

Kom alle ingredienserne i en blender og blend til en jævn pesto.

1 kommentar

Filed under BAGVÆRK, BRØD, GRØNT, PÅSKE

1 responses to “Stjernebrød med persillepesto

Skriv en kommentar