Blækspruttesalat

blækspruttesalat

Torvehallerne har været så søde at invitere mig til at lave en takeover på deres instagramprofil @torvehallernekbh. Det var så skønt at gå på opdagelse i alle stadernes herligheder. Hos fiskehandleren Hav fandt jeg en pulpo blæksprutte, som skal spille hovedrollen i min vintersalat. Det er helt klart en salat, som kan spises som hovedret på en kold snevejrsdag i januar. Grøntsagerne har jeg fundet hos Solfrugt, som havde de mest vidunderlige violette flower sprouts, der passer helt perfekt til mine rødlilla spruttearme. Dressingen har jeg lavet på en klassisk italiensk olivenolie fra Noorbohandelen. Værsgo EATMYHEARTOUT.

Blæksprutten

600 g pulpo blæksprutte (beregn ca. 1 spruttearm pr person)

1 gulerod

1 løg

3 fed hvidløg

1 laurbærblad

10 peberkorn

Salt

Marinade

Olivenolie

Citronsaft og lidt citronskal

Salt

Peber

Bring 2 L vand i kog i en stor gryde. Tilsæt blæksprutte, urter og krydderier og kog sprutten i 45 min. Tjek om sprutten er mør. Sluk blusset og lad den ligge i kogelagen i 30 minutter. Husk at tjekke kogetiden alt efter hvor stor en blæksprutte du har. Tag sprutten op af lagen og skær den i mindre stykker. Lav en marinade af olivenolie, citronsaft, salt og peber og lad blæksprutten trække i lagen på køl over nat.

Blækspruttesalat

160 g perlebyg

Fennikel

Violette flower sprouts

Spinat

Bredbladet persille

Citron

Olivenolie

Citronsaft

Hvid balsamico

Honning

Salt & peber

Kog perlebyg i 25 min og lad det køle af. Halver en citron og steg dem med de skårne flader nedad på en pande indtil de bliver en anelse karamelisere. Brug evt. eftervarmen til at blanchere spinatbladene. Lav en dressing af olivenolie, den varme citronsaft, balsamico, honning og salt og peber. Vend perlebyggen med dressingen og læg det i et fad vendt med fint skåret fennikel, spinat, bredbladet persille og flower sprouts. Arranger de skårne blækspruttearme på salaten og server.

blæksprutte

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Filed under FISK, Uncategorized

Skriv et svar

