Spiraltærte med blåskimmelost

spiraltaerte

Det er nok ikke en overraskelse for nogen at jeg finder meget inspiration til nye retter på Instagram og lige præcis den her spiraltærte har ligget højt på min liste over opskrifter jeg gerne har villet prøve af længe. Jeg har brugt Bake to the Roots opskrift, som base for min egen version, hvor jeg har ændret en del på ingredienserne. Fremgangsmåden er den samme, hvis du gerne vil bruge hans fine video, som vejledning til at samle tærten. Værsgo Eat my heart out!

Spiraltærte

 

Tærtebund

60g grahamsmel

130g Ølandshvedemel

110g koldt smør

1 tsk salt

2 spsk iskoldt vand

 

Ostecreme

150g blåskimmelost (Jeg har brugt Thise Økoblue denne gang)

70g fint revet cheddar

2,5 dl cremefraiche 18%

3 æg

Frisk timian

Peber/salt

 

Spiralen

1 courgette

1/2 butternut squash

Ca. 8 gulerødder ( jeg har brugt hvide, gule og lilla rødder)

Olivenolie

Salt /peber

 

Si ølandshvedemel og grahamsmel i en skål og tilføj salt og det kolde smør i små tern. Smuldr smøret i melet. Sørg for at arbejde hurtigt så smøret ikke bliver varmet for meget op. Saml hurtigt dejen med det kolde vand og læg dejen på køl pakket ind i husholdningsfilm. Lad dejen stå koldt i mindst 1 time.

Tag dejen ud af køleskabet når den er kold og rul den ud på bordet. Dejen kan godt smuldre lidt, så vær forsigtig og tålmodig når du ruller dejen ud. Rul dejen forsigtig om kagerullen og overfør den til tærteformen. Lap eventuelle huller, hvis dejen er revnet lidt. Prik dejen med en gaffel og stil den i ovnen ved 180grader i ca. 20 min.

Pisk æg og tilføj smuldret blåskimmelost, cremefraiche og revet cheddar og rør godt rundt. Tilsæt salt, peber og timian til blandingen.

Du kan med fordel begynde at gøre grøntsagerne klar, imens tærtebunden stadig er i oven. Brug en kartoffelskræller eller et mandolinjern til at lave lange og meget tynde strimler af courgetter, butternut squash og gulerødder. Hvis du bruger mandolinjern skal du sørge for at lave ultratynde strimler. Det er umuligt at lave en spiral, hvis grøntsagerne er for tykke.  Skær eventuelt courgetterne på langs, så de ikke er mere end 2 cm bredde eller så de svarer til bredden på de øvrige grøntsager. Vælg gerne gulerødder, som er nogenlunde lige store. Det tager lidt tid at lave spiralen, så jeg begyndte at lave spiralen på bunden af en springform, som jeg senere kunne overføre til tærtebunden ved hjælp af en bred spatel eller stor kniv. Start med at vikle et stykke gulerod om sig selv og skift derefter imellem de forskellige grøntsager indtil spiralen er på størrelse med din tærteform.

Når tærtebunden er bagt tilføjes ostecremen til bunden. Derefter flytter du forsigtigt men med fast hånd grøntsagsspiralen til tærten. Krydr med lidt salt og peber og dryp med olivenolie før du stiller tærten i ovnen ved 190 grader i ca. 40-50 min. Hold øje med at spiralen ikke bliver for brændt. Den er færdig,  når du kan mærke at grøntsagerne er møre. Server tærten med lidt røget fisk og en god sprød salat.

spiraltaerte1

 

 

Skriv en kommentar

Filed under ÆG, PÅSKE, TÆRTE

Skriv en kommentar