Minitærter med blåskimmelost

minitærter

Jeg er generelt glad for ost, men jeg er aldrig rigtig blevet gode venner med blåskimmelosten. Jeg kan godt spise en enkelt kiks med blåskimmel, men så er jeg også færdig med det. Nu har jeg så haft det her fine stykke danablu fra Høgelund Mejeri liggende i mit køleskab i et par dage og jeg synes det skulle have lov til at shine lidt, så jeg har lavet minitærter med porre, squash og danablu og det smager helt forrygende, hvis jeg selv skal sige det. Værsgo Eat My Heart Out!

12 minitærter

60g fuldkorns ølandshvedemel

60g hvedemel

1/2 tsk salt

60g smør

1 spsk koldt vand

Fyld

1 porre

1 lille squash

2 fed hvidløg

2 æg

1/2 dl fløde

100g danablu

Timian

Salt & peber

 

Bland fuldkornsmel, hvedemel og salt i en skål. Skær smørret ud i mindre stykker og smuldr det ned i melet. Saml hurtigt dejen med vand. Jeg har brugt en engelsk form til mince pies til mine små tærter, men jeg er sikker på at en hvilken som helst muffinform i metal kan bruges. Smør formen med rigeligt smør og pres en lille klump dej ned i hver form. Det er vigtigt at dejen har nogenlunde samme tykkelse i bunden og på siderne. Jeg kan godt lide at mine tærter får et rustikt look, så jeg gør ikke så meget ud af at skære dem til i kanten. Prik bundene af tærterne med en kødnål og stil dem i ovnen ved 200grader i ca. 15 min. Fyldet kan forberedes, imens tærtebundene bager. Skær porre, hvidløg og squash ud i mindre dele og steg det hele på panden i lidt olivenolie sammen med timian, salt og peber. Pisk æggene og tilføj fløden.

Tag tærtebundene ud af ovnen efter de 15 minutter og placer grøntsagerne fint i hver lille tærte. Læg et stykke danablu oven på og hæld æggemassen over. Bag tærterne i 15-20 minutter ved 200grader.

Når tærterne er bagt og er kølet lidt af kan man pynt med et ekstra stykke danablu og lidt frisk timian på toppen.

 

 

 

Skriv en kommentar

Filed under ÆG, BAGVÆRK, GRØNT, OST, TÆRTE, Uncategorized

Skriv en kommentar