Pizza quattro formaggi

quattroformaggi

Vi har holdt mange hyggelige ostetapasaftener her på det sidste og det resulterer hver gang i at der ligger små gnallinger af forskellige typer ost i mit køleskab, som ikke rigtig kommer til deres ret. Det er synd at osteskorperne går til spilde, bare fordi de ikke lige blev spist op på osteplatten. Derfor besluttede jeg mig for at rydde lidt op i køleskabet her til aften og støvsuge hylderne for de lækre ostesmåbidder. Det viste sig at der var skøn rygeost fra Løgismose, en god bid vesterhavsost fra Thise Mejeri og to lækre ostegodbidder fra Arla Unika – en blåskimmel fra Høgelundgaard og lidt Gammel Knas. Det lyder måske som en lidt mærkværdig blanding af oste, hvis de skal ende i den samme ret, men jeg er blevet meget tilfreds med den her pizza, hvor jeg har brugt de danske oste til at lave en min egen version af en pizza quattro formaggi. Jeg har tilføjet fine små grønne asparges som modvægt til de fede oste. Værsgo Eat My heart Out!

Pizza quattro formaggi

25 g gær

2,5 dl vand

2 spsk olivenolie

0,5 tsk salt

1 dl fuldkorn ølandshvedemel

Hvedemel til dejen er blød og fin

 

Fyld

100 g rygeost

2 spsk creme fraiche

75 g Høgelundgaard blåskimmelost

100 g vesterhavsost

100 g Gammel Knas

Små grønne asparges

 

Rør gær ud i vand og tilsæt olivenolie og salt. Rør fuldkorns ølandshvedemelet ud i væsken og tilføj hvedemel indtil dejen er fin og blød. Stil dejen til hævning i 45 min.

Stil en bagesten i ovnen og varm op til 220 grader.

Rør rygeost og creme fraiche til en rygeostcreme.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord og del den i 3 dele. Rul dejen meget tyndt ud og placer pizzabunden på bagepapir. Fordel et fint lag rygeostecreme på pizzabunden og læg de små grønne asparges i et fint mønster. Bryd blåskimmelosten op i mindre stykker og placér dem tilfældigt på pizzaen. Vesterhavsost og Gammel Knas fordeles ligeledes jævnt på pizzaerne. Bag pizzaerne i 12-18 minutter alt efter om du bruger bagesten og ovnens kapacitet. Hold øje med pizzaen og tag den ud når pizzabunden og ostene er gyldne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Filed under BAGVÆRK, BRØD, OST, PIZZA, Uncategorized

Skriv et svar

