Focaccia med tomater og rosmarin

focaccia

Det her focacciabrød er noget af det bedste jeg har bagt længe. Jeg har valgt at skifte den italienske olivenolie ud med en dansk rapsolie og det har bestemt ikke gjort noget dårligt for brødet. Kombinationen af de bagte tomater, rosmarinen, flagesalt og rapsolien fungerer utroligt godt og skaber nogle små lommer af syrligt søde og salte himmelske mundfulde. Værsgo Eat My Heart Out!

Focaccia

3 dl vand

0,5 dl rapsolie

25g gær

300g hvedemel

200g fuldkorns ølandshvedemel

12g salt

Rosmarinkviste

Mini cocktailtomater på stilk

Rapsolie

Flagesalt

 

Rør gæren ud i vand og rapsolie og tilsæt mel og salt. Rør dejen på lav hastighed i røremaskinen i ca. 3 min og skru derefter op på max hastighed i 6 min. Lad dejen stå til hævning i 1 time.

Smør et fad på ca. 20×30 cm i rapsolie og hæld dejen forsigtigt i formen. Tryk forsigtigt dejen ud så den passer i formen. Hæld generøst mere rapsolie over dejen og brug dine fingre til at trykke huller ned i dejen. Skyl cocktailtomaterne – lad dem evt. blive på stilkene og tryk dem forsigtigt ned i dejen. Drys med flagesalt og stik nogle rosmarinkviste ned i dejen. Læg et viskestykke over fadet og stil til hævning i 40 min. Bag brødet ved 220grader i ca. 25 min.

Focacciaen er skøn til suppe eller som et smukt brød på bordet til tapas eller lignende.

 

 

 

Skriv en kommentar

Filed under BAGVÆRK, BRØD, Uncategorized

Skriv et svar

