Rugbrødsvafler

Rugbrødsvafler

Ved du hvad du skal servere for din kæreste på Valentins Dag? Jeg ville klart diske op med de her skønne rugbrøds hjertevafler til en søndags hygge brunch. De er super lækre og så er de oven i købet en af mine favoritter, når det kommer til at mindske madspild i mit køkken. Det er nemlig en formidabel måde at få brugt de sidste rester af det tørre rugbrød. Værsgo EATMYHEARTOUT.

Rugbrød

Vand

Smør

Hvis du som jeg ofte har et stykke tørt rugbrød til overs, så er disse vafler en super god måde at omsætte kedelig mad til et festmåltid. Smuldr det gamle rugbrød ned i en gryde og hæld vand på.  Hvis rugbrødet er meget hårdt og tørt kan det evt. være nødvendigt at lade det bløde lidt op i vandet. Jeg har desværre ikke de præcise mål, da jeg altid laver vaflerne ud fra øjemål, men en god tommelfingerregel er, at grøden skal være lidt flydende så den kan fordele sig i vaffeljernet. Pas dog på med at tilføje alt for meget væske for så bliver vaflerne en kedelig smagsoplevelse. Kog brødblanding, så vand og brød samler sig til en flydende grød. Varm vaffeljernet og tilføj lidt smør og hæld grøden i vaffeljernet. Rugbrødsdejen skal have længere tid end almindelige vafler, så hav lidt tålmodighed og hold øje med at det ikke brænder på. Denne gang serverede jeg vaflerne med cream cheese, laks, radiser og chiaspirer.

 

Skriv en kommentar

Filed under BAGVÆRK, BRØD, Uncategorized

Skriv et svar

