Castagnaccio

castagnaccio

Castagnaccio er en toskansk kastanjekage, som oprindeligt er kendt som en fattigmandsspise i Toscana. Kastanjer har altid været en råvare, som var tilgængelig for alle og derfor var det let og billigt at skaffe nok kastanjer til at bage et brød eller en kage. Kastanjemelet er meget sødt, derfor er det ikke nødvendigt at tilsætte store mængder sukker eller lignende. Jeg havde nogle kastanjer til overs fra bagte kastanjer, så jeg ville prøve at lave kastanjemel af resterne. Jeg har malet dem i kaffekværnen og det kom der ca. 2 dl mel ud af. Der skal lidt mere end 2 dl mel til en castagnaccio, derfor har jeg tilføjet mandelmel til denne opskrift. Det er første gang jeg prøver at lave castagnaccio, så målene er lidt på slump. Værsgo EATMYHEARTOUT.

2 dl kastanjemel

1,5 dl mandelmel

2 spsk flydende honning

30 g mørk chokolade 70%

2 dl mælk

Lidt groft salt

2 spsk olivenolie

Pinjekerner

Rosmarinkviste

Smelt chokolade og honning over vandbad. Kom kastanjemel og mandelmel i en skål og tilsæt den søde chokoladeblanding til melet. Tilsæt lidt groft salt og en smule af mælken. Rør dejen godt og tilsæt mælk indtil dejen har samme konsistens som pandekagedej. Tilsæt olivenolien og rør godt. Smør en tarte tatin pande med olivenolie eller alternativt en springform. Hæld dejen i panden – den skal ikke være højere end 1,5 – 2 cm. Drys med pinjekerner og rosmarinnåle og stil i en opvarmet ovn i 30-40 min ved 180 grader. Jeg har freestylet lidt ud fra de originale toskanske opskrifter, så chokoladen er min egen tilføjelse.

 

 

Skriv en kommentar

Filed under BAGVÆRK, GLUTENFRI, KAGE, Uncategorized

Skriv et svar

