Birkeskranse

birkeskranse

Min mors birkeskranse er indbegrebet af dejlige fødselsdagsminder og hyggelige efterårsdage med varm kakao og lune boller indendøre. De er så lækre og propfyldte med smør så de næsten minder om briochebrød. I dag hvor vejret har været helt gråt og trist i København fik jeg lyst til at spise en af de bløde boller til min eftermiddagste. Så værsgo EAT MY HEART OUT.

Birkeskranse 16 stk

50 g gær

4 dl mælk

200 g smør

2 æg

2 tsk salt

2 spsk sukker

1 kg hvedemel

Blå birkes

Æg til at pensle med

Smelt smørret ved svag varme. Tilføj mælken til smørret og tjek temperaturen. Den skal være lunken. Gæren udrøres i en smule af væsken. Tilsæt resten af smørblandingen og tilføj æg, salt og sukker. Rør hvedemelet i og rør indtil dejen slipper skålens kanter. Stil til hævning i 45 min.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord. Vær dog forsigtig med for meget mel på bordet og på dine hænder. Dejen tager meget hurtigt for meget mel til sig og så bliver resultatet en tør bolle. Tag dej fra som svarer til størrelsen på en almindelig bolle og del den op i 2. Rul hver del til en pølse på ca. 17-18 cm. Læg dem ind over hinanden og tvist. Fæstn forsigtigt enderne ind under bollen så du har en fin rund krans. Bollerne efterhæver i 10 min. Pensel med pisket æg og drys med blå birkes. Birkeskransene bages ved 250 grader i 10-12 min. Hold øje med dem efter 10 min.

Skriv en kommentar

Filed under BOLLER, BRØD

Skriv et svar

