Havreæblekage med brombær

havrekage

September er æbletid og i år har jeg været så heldig at få lov til at gå på æblerov i min venindes nye kolonihave som bare bugner med moden frugt lige nu. Jeg har hentet æbler med hjem flere gange og de skal jo alle sammen helst omdannes til noget lækkert så jeg fandt inspiration i Claus Meyers Bagebog til havrekagen som jeg har valgt at fylde med æbler og brombær. Så værsgo EAT MY HEART OUT.

Æblehavrekage med brombær

1/2 vaniljestang

90 g sukker

75 g blødt smør

2 æg

50 g havregryn

90 g hvedemel

1 1/2 tsk bagepulver

1/2 dl fløde

150 g æble

50 g brombær

 

Flæk vaniljestangen og skrab de sorte vaniljeprikker ud i lidt af sukkeret. Pisk sukker, vaniljesukker og smør let og luftigt. Tilsæt æggene et ad gangen. Derefter tilsættes havregryn. Hvedemel og bagepulver sigtes i dejen samtidig med fløden. Vend dejen indtil den er helt ensartet og kom den i en lille bageform med bagepapir.

Æblet skæres i mindre stykker og trykkes ned i dejen sammen med brombærrene. Jeg dryssede lidt ekstra sukker hen over æbler og bær.

Kagen bages midt i ovnen i ca. 40 min ved 200 grader, til den er gylden og gennembagt.

Jeg serverede kagen med lidt skyr.

 

Skriv en kommentar

Filed under KAGE, Uncategorized

Skriv et svar

