Vietnamesisk Pho suppe

pho

Vietnamesisk mad gør mig lykkelig! Ja det gør det faktisk – jeg ved godt det er store ord, men den friskhed, sprødhed og varme de findes i det vietnamesiske køkken tilfredsstiller alle mine behov for sødme, bitterhed, sprødhed og ikke mindst skønhed! Min gode ven Phuc har lært mig at lave vietnamesisk Pho suppe. Vi havde en skøn aften i køkkenet, hvor han lærte mig grundprincipperne i denne skønne friske suppe. Jeg har freestylet lidt over hans opskrift og kom frem til denne suppe som helt klart kommer til at være en tilbagevendende klassiker i mit køkken fra nu af. Så værsgo EAT MY HEART OUT!

 

Suppe

1 hel kylling

Vand

2 skalotteløg

1 stjerneanis

1 kanelstang

15 korianderfrø

3 nelliker

1 knold ingefær

1 spsk rørsukker

2 pho bouillonterninger

2 spsk fishsauce

 

Fyld

Glasnudler

Rød chili

Forårsløg

papirtyndt skåret champignon

papirtyndt skåret radise

Bønnespirer

Romainsalat

Koriander

Kylling, løg og krydderier steges let i vindruekerneolie og vand hældes på til det dækker ca. 3 l.  Skum urenheder af løbende imens det hele simrer indtil kyllingen er helt mør. Efter 10 min tilføjes rørsukker, fishsauce og pho bouillonterninger. Husk at smag til så balancen er i orden. Krydderier og løg sies fra før servering.

Hæld kogende vand på glasnudlerne og lad dem stå 5 min. Vandet hældes fra og glasnudlerne skylles i koldt vand og stilles til “tørring” i et dørslag indtil suppen er klar.

Læg lidt glasnudler, fint skåret radise, champignon, forårsløg, chili og romainsalat i en skål og tilføj koriander, bønnespirer og kyllingekød. Det er vigtigt ikke at fylde for meget i skålen da den varme suppe helst ikke må blive for kold når den hældes over de friske sprøde grøntsager.

phokrydderier

Skriv en kommentar

Filed under KYLLING, SUPPE

Skriv et svar

