Æbleblommetærte

Efterår er lige med æblekage – jeg laver for det meste klassikere som sønderjysk æblekage eller min mors super dejlige æblekage med kanel, men i dag fik jeg lyst til at spice det lidt op. Så jeg har kastet mig ud i en mørdejstærte med æbler, blommer og syltet ingefær. Blommerne har jeg fået med hjem fra mine forældres have i Jylland og de er altid et hit i kager. Hele lejligheden dufter nu himmelsk af søde æbler, kanel og ingefær.
Værsgo EAT MY HEART OUT

Mørdej

100 gram kold smør hældes ud på bordet og blandes med 120 g hvedemel, 2 spk rørsukker og og en knivspids salt. Brug en bred kniv til at skære smørret ind i melblandingen. Bliv ved med at samle smør og mel med kniven indtil det er helt smuldret sammen. Pisk et æg sammen og bland det sammen med det smuldrede mel. Saml hurtigt dejen til en kugle. Stil dejen på køl en halv time. Rul dejen ud og rul den omkring kagerullen så den er nem at flytte på. Smør en tærteform og rul dejen ud over tærteformen. Dejen skæres til ved kanterne og den overskydende dej gemmes til tærtens låg. Dejen prikkes med en gaffel og bages i ovnen i 15 min ved 200 grader.

Fyld

3 madæbler skrælles og skæres i både og kommes i en skål sammen med halverede blommer. 2 stykker syltet ingefær hakkes og tilføjes frugten sammen med 2 tsk. sukkerlage fra ingefæren. Det hele drysses med kanel og 5 store spsk. rørsukker. Lad frugten trække sukkeret og hæld det derefter over den førbagte tærtebund. Den sidste del af dejen rulles ud og rulles op på kagerullen og rulles hen over tærtebunden. Tærtelåget fæstnes i kanterne ved at klemme den overskydende dej langs med tærtekanten. Skær lufthuller i dejen. Låget pensles med æg og drysses med rørsukker og kanel. Tærten bages i ovnen ved 180 grader i 40 minutter.


Jeg server tærten med skyr.

Skriv en kommentar

Filed under KAGE

Skriv et svar

