Oldemors kyllingesuppe

Det river og rusker i træerne uden for mit vindue og min hals er øm efter for mange regnfulde cykelture i denne uge. Så nu er det tid til skoldhed hjemmelavet suppe ligesom min oldemor ville have lavet den. Jeg har længe villet lave min egen klare suppe, men har lissom ikke kunnet tage mig sammen til at få gang i gryderne. Men ihhhh hvor er jeg glad for at jeg endelig fik lagt kyllingen i gryden – for der er intet der slår duften og smagen af hjemmekogt suppe med masser af urter. Det minder mig om at være på søndagsbesøg hos oldemor og hos mormor og hos mor…

Værsgo EAT MY HEART OUT

Klar kyllingesuppe

En hel kylling og et stykke flæsk skyldes og lægges i en stor gryde og hældes over med rigelig vand. Når vandet koger skummes vandet af indtil væsken er klar igen. Derefter tilsættes en persillerod og en kvart sellerirod i store grove stykker + en suppeviske (toppen af en porrer, bredbladet persille og bladselleri) og 2 spk groft salt og 10-15 peberkorn og et laurbærblad. Suppen koger ved svag varme indtil kyllingen er godt mør. Kyllingen tages op og suppen koger videre indtil den smager helt rigtigt. Urterne fjernes fra suppen og presses tørre for væske og suppen køles ned. Når suppen er helt kold fjernes det øverste lag fedt og suppen koges igennem. Kyllingen pilles for kød og en del tilsættes suppen inden servering. Resten af kyllingen bruger jeg til tarteletter eller andet lækkert. Jeg er også meget glad for suppeurter så denne gang kom jeg fint skåret porrer, gulerod og selleri i et minut før servering.

Skriv en kommentar

Filed under KØD, SUPPE

Skriv et svar

