Boller på slump

Jeg har holdt fødselsdagskaffebord for mine veninder i weekenden og når man næsten kommer fra Sønderjylland så kan sådan en begivenhed jo kun forgå ved at man spiser rigtig mange boller og ekstra meget kage.

Jeg har det lidt dobbelt med at bage for det er jo super hyggeligt, men jeg er ikke specielt god til at holde mig til en opskrift så jeg kommer næste altid til at improvisere lidt undervejs. Derfor bliver mine boller også meget forskellige hver gang. Denne gang blev de måske lige en tand for tunge, men hvis man holder lidt tilbage på rugmelet, så tror jeg den er der næste gang. Og så gælder det bare om at slumpe den. En ting er dog fast hver gang jeg bager grovboller – jeg kommer altid nogle dl havregryn i – så bliver de så dejligt bløde.
En pakke gær røres ud med lunkent vand

160 g smør smeltes og 2 dl fuldkornsblanding røres i sammen med en halv liter mælk og 2 dl yogurt el lignende. Når indholdet i gryden er afkølet røres det sammen med gæren. 1 1/2 dl græskarkerner tilsættes og 1-2 æg røres i.

3-4 dl havregryn tilsættes og en  tredjedel rugmel og 2 tredjedele hvedemel røres i indtil dejen er blød og klar til hævning.

Lad dejen hæve i 40 minutter

Dejen æltes og rulles til boller. Efterhæver i 10-15 min og pensles med æg og drysses med grove havreflager.

Bollerne bages ved 200 grader i 30 minutter

Skriv en kommentar

Filed under BRØD

Skriv et svar

